tirsdag 12. april 2011

Tips til vaffelsøm


Det er noe nostalgisk og yndig over vaffelsøm syns jeg.
Derfor kjøpte jeg et mønster fra Stof 2000 med nettopp et bærestykke i vaffelsøm.
Med vaffelsøm mener jeg uttrykket som oppstår
når man bruker strikk i undertrådsspolen.



Så mitt lille tips:

1.
Spole opp strikken på undertrådsspolen på vanlig vis.
Hold strikken mellom to fingre og sørg for at strikken strammes under spolingen.
(Jeg vet mange gjør dette for hånd, og det menes mangt om hvorvidt strikken skal være løst, stramt eller passe stramt spolet opp på spolen...)

2.

Sømmene skal sys med ca 1 cm mellomrom, og man må strekke ut stoffet mens man syr.
Ofte syns ikke resultatet så godt mens man holder på, man må sy noen "omganger"
før man ser vaffelsømmen skikkelig.
På kjoler/topper hvor modellen er en sylinder med vaffel-liv, syr man sømmen i runder.
På kjoler som modellen jeg har sydd (kun vaffelsøm på bærestykket foran) syr man sømmen
frem og tilbake uten å klippe av trådene mellom hver søm!
Man må sy starten på hver nye søm litt på skrå,
deretter bruke sømlabben som mål for å få ca 1 cm mellomrom mellom sømmene.

3.

Her kommer det morsomste!
(Når vaffelsømmen er ferdig, sørg for å feste strikken ved start og slutt.
Sy enkel rettsøm noen ganger over strikken.)
Nå,
damp sømmen lett med strykejern,
og du vil se at strikken trekker seg enda mer sammen!
Nå blir det sus over vaffelsømmen!

Masse lykke til!


Her har jeg brukt mønster, Sonja, fra Stof 2000.
Stoffet med muffins er også derfra.
For å komme til Stoff 2000's nettside kan du trykke her.

Jeg må gjøre oppmerksom på at modellen er noe stor i størrelsen.
Denne er i str 104, 4 år.
Min Pernille (3 år i august) kan ikke bruke denne kjolen i år!
Den passer sikkert til en 5 åring...
Modellen er egentlig en tunika som jeg rett og slett bare forlenget.

Vel, da har vi en kjole på lur til neste sommer...


Beste hilsen fra Solveig

...med ønske om en fortsatt riktig god dag!

13 kommentarer:

  1. Kjempefin kjole og takk for tut, dette må jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Kjempe fin og et nyttig tips:)

    SvarSlett
  3. Jeg takker og bukker kjære venner!
    Det er veldig hyggelig at dere legger igjen kommentarer til meg...

    Ha en fortsatt fin kveld!

    Beste hilsen fra Solveig:)

    SvarSlett
  4. Takk for fin tut!

    Jeg har sydd akkurat samme modell, og syns også den er ganske romslig i størrelsen.
    Men en herlig, litt nostalgisk modell.


    Hilsen Rudolfine :)

    SvarSlett
  5. Sååå hærlig kjole!!! Digger stoffet!
    Da har jeg (endelig får´n jaggu si) laget en flyer til bloggen min om kurset (bare å hente den og spre ordet!). Og ja, jeg er klar for kaffe på fredag! Skal til kiropraktor klokka 10, men det tar vel en halvtime eller så, så etter det kan jeg stikke av fra jobb litt for skravlings;). Hvor? Klemz

    SvarSlett
  6. Hei igjen Ann-Sissel,

    Så lekker nettplakat! Den er som du ser herved publisert på bloggen.
    Jeg er klar som et egg på fredag. Skal først på påskefrokost i barnehagen, regner med at det er ferdig rundt 10. Skal vi kombinere lunsjen med en tur til Himmelblå i Asker? Der er det såååå koselig.

    Klem igjen fra Sol:)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for nyttige tips, og for en flott kjole! Har lenge tenkt på å prøve ut vaffelsøm, og nå tror jeg jammen tiden er inne=)Har jo strikken liggende og alt!

    SvarSlett
  8. Tusen takk :-) dette var kjempebra.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for super forklaring og inspirasjon i vaffelsøm.

    SvarSlett
  10. Hei Solveig! Kan jeg spørre hva trikset er for å unngå at spolen "slipper ut" strikken så den ikke blir "stram" når den blir satt i symaskinen?

    SvarSlett
  11. Det er en nydelig kjole 😄
    Men det er ikke det som er vaffelsøm, jeg har et bilde fra 1950 hvor jeg har en kjole med vaffelsøm, husker mamma sa at det het vaffelsøm, men jeg greier ikke å finne hvordan vi kan sy slik. Det ligner faktisk på vaffler,, ikke eleastikk. Hjelp, vet du hva jeg mener og hvordan jeg kan finne oppskrift?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er muligens "gammeldags" vaffelsøm, se f.eks http://ophelie.blogg.no/1298402608_pute_med_vaffelsm.html hilsen HG

      Slett