fredag 1. april 2011

Fredags - tutorial


Lag en lun, vendbar skinnvest på null komma niks...
Våren er en lunefull tid...
Luften er mildere, men samtidig nokså skarp!
Jeg kom derfor til å tenke på at en deilig og myk skinnvest måtte være prima for vårsesongen.
Denne vesten er sydd for hånd, og jeg gjorde det foran tv'n forrige fredag.
Den består kun av 4 små sømmer...



Her er hva du trenger:

mønster på en kort skinnvest (jeg brukte et fra Sy Magasinet nr 10/okt 2009)
kartong til å tegne over mønsteret på
kulepenn
en langhåret skinnfell (min er fra Princess og kostet 499.-)
skinnål (fås hos Panduro eller sybutikker)
en tykk tråd som er for skinn (Güterman har en polyestertråd som fungerer fint ca 28.-)
  bivoks-lys eller stearin (bruk rester!)
en skarp saks

 
Her er skinnfellen!
En lodden deilig sak som mange bruker i godstolen,
på sengebrisken,
eller på en traust krakk fra Ikea...



Slik ser raggen ut når den ligger helt flatt...



Før dette bildet ble tatt, ble mønsteret overført til stiv kartong.
Legg så kartongen på den semskede siden av skinnfellen.
MØNSTERET MÅ LEGGES PÅ SLIK AT RAGGEN FALLER NEDOVER.
Legg opp mønsterdelene slik bildet viser.


Mønsterdelene kan ikke nåles fast, da blir det hull!
Hold derfor mønsterdelene på plass ved hjelp av en stødig hånd.
Tegne forsiktig langs kanten av kartongen, pass på at ikke mønsterdelene forflytter seg!



Husk at forstykkene skal være speilvendt av hverandre!
Skinnfellen er ikke stor, så her passer mønsteret akkurat.
Det er ikke tatt høyde for ekstra sømmonn.
Vær nøyaktig med klippingen og klipp innenfor kulepennstreken!
Saksen være skarp.
Lirke saksen langs "hodebunnen" på sauen,
slik unngår man å klippe over den lange raggen.


Bruk god tid på klippingen.
Klipp innenfor merkingen slik at ikke kulepennstreken vil syns.
Pass på at kanten blir jevn og fin.
Her har redskapet alt å si for et godt resultat!



Her er ryggen klippet halvferdig.
Legg merke til hvordan den lange pelsen henger utover selve skinnet!



Sy sammen skuldersømmene først.
Klipp av en passe lang tråd og dra den gjennom et bivoksen,
da blir den lettere å sy med.
Sy knappehullsting.
Vesten sys med raggen innover, altså skal den semskede siden vende ut!
Stram tråden godt og "lås" den i knappehullstinget.
Når skuldersømmene er ferdige, sys sidesømmene på samme vis.


That's it!
Vesten er klar til bruk...
Voila!


Jeg håper denne tut'n kan være til inspirasjon,
kanskje det er flere enn meg som vil vandre rundt i en varm vest denne våren?
Dette er et overkommelig helgeprosjekt...



Riktig god helg ønskes fra Solveig:)



19 kommentarer:

  1. Knallide! Dette må absolutt prøves, men tenker jeg tar kunstpels og tester ut på dukke først. ;)

    Klem fra Eva Mari :)

    SvarSlett
  2. Kult om du prøver Eva Mari!
    God helg:)

    Klem fra Sol:)

    SvarSlett
  3. Så lekker!!! Jeg har en skinnkåpe som ligger og venter på å bli vest(er), men jeg er litt treig;). Et lite tips til klipping, er å bruke skalpell. Da er man helt sikker på at man ikke klipper av kanthårene, som jo er penest å ha på plass;). Jeg gjør det, og skjærer fra baksiden alltid (den uten hår).

    Keg har ikke fått laget den adden enda, for uka bare ble borte. Men, jeg har endelig blitt ferdig med ny webside (http://www.fatmonkey.no), så nå får jeg forhåpentligvis noen kvelder fri her igjen;). (og uka e jo strengt tatt ikke over riktig enda da...hihi)

    Ønsker deg en fortryllene fin helg!

    SvarSlett
  4. Heia!

    Ja, skalpelltrikset funker sikkert bra! Som gammel dekoratør så er vant med å bruke skjærekniv, men skalpell er litt annerledes. Det må jeg prøve ut ved neste anledning...
    Du har så rett, uka er ikke omme. Helgen har så vidt startet. Bare kom med den når den er klar du!

    Fortreffelig helg ønsker jeg deg Ann-Sissel!

    Klem fra Sol:)

    SvarSlett
  5. Så stilig vest da! Takk for tut`n :)
    Grytidlig lørdagsklem fra hedmarken ;)

    SvarSlett
  6. Hei!
    Så flott vest du har laget!
    Du har også laget mange andre flotte ting:-D
    Legger meg til som følger jeg:-D
    God helg ønskes fra navnesøster

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar, Sosa!
    Og velkommen som følger til deg kjære navnesøster-Solveig:) Det er veldig koselig at du har lagt deg til som følger!

    Fortsatt god søndag fra Solveig

    SvarSlett
  8. Så stilig vest.

    Ligger en award til deg iinne på bloggen min.

    SvarSlett
  9. Å, så snilt av deg mamma i nord, nå blir jeg helt overøst her... Jeg løper til bloggen din, 1000 1000 takk herlige du!

    Beste hilsen fra Solveig

    SvarSlett
  10. Må bare si at du har en utrolig inspirerende blogg!! Gleder meg til å prøve ut noe av tutene dine!

    SvarSlett
  11. Så stilig gjenbruk!!!
    Herlig og lett forståelig tut! Flink er du! :-))

    Ha en strålende mandag!

    Klem

    SvarSlett
  12. Du er flink du, snuppa!!! Vesten min ble fin den og ;), og moder`n ble superfornøyd!! Må ut å kjøpe flere feller!!! Zumba snart?? Klem,Kjersti :)

    SvarSlett
  13. Heia deg Kjersti!

    Så herlig at moren din likte vesten som hun fikk i gave! Det var ingen dum gave om jeg skal si det selv.... Klart du må sy deg en selv også! Jeg er klar for zumba... Men hva med pilates på onsdag? Det passer så bra tidsmessig... Stor klem fra Solveig:)

    SvarSlett
  14. Hei.
    Så utrolig mye lekkert du lager.
    Har lagt mye til som følger og gleder mye til å følge deg videre.
    Har en strålende dag.

    SvarSlett
  15. Hei Anne Line,

    Så hyggelig melding å lese på en vanlig mandags kveld! Velkommen som leser av bloggen! Det er så koselig når folk legger igjen en melding, det ble jeg virkelig glad for at du gjorde...


    Beste hilsen fra Solveig og så ønsker jeg deg en fortsatt fin fin uke:)

    SvarSlett
  16. Tusen takk for en inspirerende og lettforståelig tutorial. Jeg har aldri sydd i skinn, aldri hatt lyst eller behov heller, men nå fikk jeg jammen lyst til å lage meg vest!?!? Må få lokale til å vise meg hvordan jeg syr dette her...og skaffe meg et mønster... Tusen takk for at du deler og gir av deg selv i denne flotte bloggen! :)

    SvarSlett
  17. Hei Renate Alice,

    Så hyggelig at du har lagt igjen en kommentar, nå ble jeg glad:)
    Jeg har bare sydd et par småting i skinn før, men syns det var moro å få i havn dette prosjektet. Det er bare å hive seg uti det... Dette fikser DU!

    Bloggen min ble til i august, så jeg er fremdeles nokså fersk i gamet.
    Men, jeg prøver å legge ut tips som kan være til hjelp eller inspirasjon.
    Det blir ekstra meningsfylt når jeg leser kommentarer som du har lagt igjen, så igjen, 1000 takk skal du ha!

    Jeg ønsker deg en fortsatt fin helg!

    Beste hilsen fra Solveig

    SvarSlett
  18. Kjempe stilig vest! Og så lurt måte å lage den på!

    SvarSlett
  19. Hei, vet du om noe mønster for lang vest? Har blitt inspirert til å prøve å sy min egen skinnvest selv, men ønsker en i lengre versjon og finner ingenting på nettet. :)

    SvarSlett