mandag 7. mars 2011

Tutorial støvlettholdere

Praktiske støvlettholdere.
Jeg er glad i støvletter, og jeg vil gjerne oppbevare dem slik at de kan vare lenge.
Min frustrasjon var disse skaftene som ble liggende på gulvet.
Dermed kom jeg opp med denne ideen.
Selv har jeg mange par, og jeg har gitt bort noen også.
Lykke til om du også vil lage deg et par eller tre...

     
Endelig kommer en beskrivele av støvlettholderne jeg lagde for lenge siden.
Her er en liste over hva du trenger:
To stoffbiter a 40 x 35cm i en kraftig stoff kvalitet.
Matchende tråd
60 cm fløyelsbånd eller lignende
1 kg ris
hobbyvatt
symaskin og en liten synål, blyant, linjal og en strikkepinne til vrenging.



Lag deg et mønster likt det på bildet over.
Det skal være 36 cm høyt, 11 cm i bunnen og 16 cm i toppen.
Man må også beregne 1 cm til sømmonn!
Brett stoffet i to og legg mønsteret slik bildet viser.


Her er delene ferdig klippet ut.
Jeg har sydd på merket mitt på den ene delen,
her kan man evnt lage et monogram eller en applikasjon.
Bruk fantasien!


Sy med vanlig rettsøm der hvor markeringene er.
Jeg bruker stinglengde 3, det er jo viktig at sømmene er solide!
Det må stå igjen en åpning for vrengingen som skal gjøres litt senere...


Press ut sømmene slik bildet viser.
Sy så igjen bunnen av støvlettholderen slik markeringen viser.


Klipp til det som skal være "håndtaket". Det bør være 30 cm langt.
Jeg har brukt et fløyelsbånd som er 1,5 cm bredt,
men man kan også bruke et vevd bånd eller sy stropper i et matchende stoff.
Brett stroppen i to og legg den nedover i holderen slik bildet viser.
Sy den fast med vanlig rettsøm, så er man sikker på at den ikke sklir.


Sy igjen toppen med en vanlig rettsøm.


For å forme holderen, trenger den små sømmer på tvers av
sylinderen. Brett slik bildet viser og fest med nåler.
Jeg lager mine sømmer ca 4 cm lange.




Slik brettes og nåles holderen.


Når tverrsømmene er sydd i topp og bunn, skal holderen se slik ut!



Nå skal holderen vrenges igjennom åpningen.


Bruk gjerne en strikkepinne for å få hjørnene pene.


Slik ser holderne ut før de er fylt.


Mål opp og fyll hver holder med 500 gr ris.


Omtrent så fulle blir holderne.
De vil bli tunge nok til å holde støvleskaftene oppe!


Fyll resten av holderne med hobbyvatt.
Pass på at vatten kommer godt ut i hjørnene.



Sy igjen åpningen for hånd.


Ferdig!


Design og ide: Solveig Hopen

26 kommentarer:

  1. For en super ide! Tusen takk for at du deler!

    SvarSlett
  2. For en flott tut! Denne vil jeg prøve meg på! Tusen takk! :D

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriften Solveig!! Har tenkt på å lage slike helt siden jeg så den forrige tråden din om disse:) Nå er det bare å gå igang!

    Ha ei fortsatt fin helg!

    klem fra Tonje Sara!

    SvarSlett
  4. Kom igjen jenter, sy i vei!!!

    Fortsatt riktig god helg ønskes fra Solveig

    SvarSlett
  5. Utrolig smart! :) Og fine også. Jeg har slike oppblåsbare jeg, som jeg har funnet på eBay. Praktiske, men ikke veldig fine... :)

    Håper du har en fin søndag! :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk, Solveig. Da har jeg fulgt tut'n din og her er mitt resultat: http://madebyknuffel.blogspot.com/2011/03/stvlettholdere.html

    SvarSlett
  7. TUSEN TAKK!
    Ny symaskin er på vei så det spørs om dette må bli første prøveprosjekt på ny maskin :)

    SvarSlett
  8. Så moro å se at Knuffel har lagd støvlettholdere etter min tutorial. De ble skikkelig fine også!
    Jeg kommer til å legge ut flere tutorials etterhvert. Det er moro å kunne dele sine ideer!

    Solveig

    SvarSlett
  9. Se der var den tuten! Tuuusen takk!

    Jeg trenger bursdagspresang til en god venninne. Slike har hun ikke, så her skal det syes!

    SvarSlett
  10. Så hyggelig at du bruker tuten min, Anka!
    Viser du bilder av resultatet eller? Håper det!

    Klem fra Sol

    SvarSlett
  11. Tusen takk for super TUT :-) Nå skal det lages støvlettholdere til to venninner som har bursdag snart! De er veldig glade i støvlettene sine så dette blir en perfekt gave!

    SvarSlett
  12. Her er mine støvlettholdere etter denne oppskriften :-) http://www.sykroken.net/forum_vbull/forum/showthread.php?p=919317#post919317

    SvarSlett
  13. Superlekker blir årets julegave , har lagt bloggen din til under inspirasjons delen min syns du er både vanvittig flink og utrolig kreativ

    Marion

    SvarSlett
  14. Veldig fine! Takk for super DIY! Har akkurat sydd et par i beige kraftig linstoff, helt helt enkle. Godt fornøyd :)

    SvarSlett
  15. For en god ide !!
    kjempesmarte !!

    SvarSlett
  16. Takk takk! Sidan eg nett har kjøpt meg høge støvlettar var eg ute etter slike. Kom til å tenke på at du hadde tut på å lage og vips står støvlettane mine på geledd i gangen :)

    (Kunne sydd dei litt smalare til mine støvlettar, men det er jo lett å tilpasse neste gang.)

    SvarSlett
  17. Tusen takk for tut! Nå er mine par klare til å pakkes inn og legges under forskjellige juletrær:)

    God førjul til deg!

    SvarSlett
  18. Kjempefin tut:) har sydd 6 par nå til jul! Det var populært:0)
    Takk for god ide!

    SvarSlett
  19. Fantastisk flott produkt! Takk at du delte mønster m oss!Skal prøve meg på disse!

    SvarSlett
  20. I dag har eg sydd eit slikt par til bursdagsgåve til ei venninne! Tusen takk for idé og tut!

    SvarSlett
  21. I dag har jeg også sydd ett par :-)
    Tusen takk for ide og tut :-)
    ( jeg har linket til deg , håper det er ok )

    SvarSlett
  22. Herlig. Elsker disse.

    Tusen takk!

    SvarSlett
  23. Super tutorial, her er mine så lang
    http://www.madebyaina.com/2013/10/4-par-stvlettholdere-av-alle-ting.html
    Har linka til deg bloggen min, håper det er greit :)

    SvarSlett
  24. Hei og takk for kjempefin diy. Har laget ett sett og der kommer garantert flere. Har selvfølgelig linket til deg som inspirasjon.
    Mvh Charlotte ( mine støvlettholdere: http://www.kjaert.no/st%C3%B8vlettholdere/ )

    SvarSlett
  25. Hei
    Dette er en utrolig koselig blogg og jeg må si at du er kreativ. ER en godt voksen kvinne i 100% arbeid som skulle ønske jeg hadde et helt liv til hvor jeg kunne utfolde meg :-).

    SvarSlett