fredag 31. desember 2010

Herlig focaccia

Våre kjære og gode venner, Espen og Therese, har lagd en tradisjon. 
De inviterer hvert år til tapaskveld på 5.juledag. 
Denne festen er et høydepunkt matmessig...
Alle lager deilige retter, og folk går virkelig inn for oppgaven med stor iver!
I år hadde vi lune scampi og kamskjell i en drøm av en marinade, 2 sorter kyllingspyd, masse grønnsaker og salma laks, hjemmelaget aioli og guacemole, krydrede kjøttboller, vårruller, buffalo wings, broccolisalat, nydelige oster, og enda flere ting som jeg ikke kommer på i farten.
Jeg fikk tak i oppskriften til Ragnhild. Verdens beste focaccia!
Helt fantastisk, må prøves! 


1. kg hvetemel
6 og 1/4 dl lunket vann
30 gr fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær
2 ss sukker
2 strøkne spiseskjeer havsalt
litt ekstra mel til å drysse med.
- Heves til dobbel størrelse
- Kjevle ut, 1 cm tykk. 
Den ene halvparten på stekebrettet, den andre ligger utenfor til du har fyllt focacciaen.
- olivenolje, 
175g parmesan, smelteost (Ragnhild brukte snøfrisk), 150g mild gorgonzola, 
ruccola,timian, salvie (merian) salt, pepper fylles, smøres. strøs utover.
- lokket legges på, 
olivenolje pensles på toppen, timian drysses på
- heves igjen i ca 30-45 min 
Stekes på 180 grader i 25 min
Lykke til!
Beste hilsen fra Solveig

2 kommentarer:

  1. Heisann! Kom over bloggen din, og la meg til søm følger jeg:-)

    Jeg har fått symaskin til jul, så håper du kan gi meg noen sytips!

    :-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du har lagt deg til som følger, VELKOMMEN!
    Planen er at jeg skal legge ut litt tutorials, (veiledninger for hvordan man går fram når man syr ulike ting)men akkurat nå har jeg litt prpblemer med å legge inn serier med bilder, så jeg må finne ut av en annen måte å redigere på før jeg kommer i gang med det. Uansett så håper jeg du kan finne litt inspirasjon her etterhvert!

    Beste hilsen fra Solveig og godt nyttår :)

    SvarSlett