lørdag 14. mai 2011

Tutorial

17.maibrikke til brødkurven


Nå er det bare 3 dager igjen til vi tar på oss finstasen, henter frem flagg og roper HURRA!
Mange inviterer til 17.mai frokost i otta, eller kanskje en lunsj eller middag med grillmat.
Her kommer en liten tutorial over en søt brødbrikke til den store dagen...
Den er fin til bursdager og andre merkedager også.
Om du skal bort, så syns jeg denne kan egne seg som vertinnegave!
Jeg brukte ca 30 minutter på denne.
Selv om det er travle dager, så er dette et overkommelig prosjekt!


Her er hva du trenger:

en stoffbit passe stor til en brødkurv (min er 38 x 38 cm)
nasjonalistiske bånd, blonder, pongpong-bånd,
hekleblonder, kroklisser, knapper, bruk fantasien...
tekstilfarge og bokstavstempler om du ønsker å trykke en tekst eller bare et ord.



Jeg kantet brikkens kanter med rullefallsømmen på min overlockmaksin.
Har man ikke overlock, så kan man enten bruke en tett sikk-sakk søm,
eller brette inn kantene og sy en vanlig rettsøm.


Når jeg bruker ulike bånd, pleier jeg å svi av kanten slik at den ikke rakner.
Dette går ikke med alle slags bånd, pass på det kan ta fyr!
Jeg syns det er smart at kanten er forseglet, men det er ikke et must.


Brikkens ene side fikk et hvitt mini pong-pong bånd.
Et av hjørnene dekorerte jeg slik ved hjelp av et 17.mao bånd og
en gammel stofftrukket knapp.
Båndet sydde jeg førs på med noen få sting.
Deretter sydde jeg på knappen som fikk båndet til å bli enda mer stabilt.
Knappen er mest til pynt, men den skjuler også de små stingene...
Helt til slutt trykket jeg HURRA med små bokstavstempler og tekstilmaling.

Ta da...




En litt annerledes og morsom brikke til vårt 17.mai bord.

Riktig god helg alle sammen!

Solveig

PS: Jeg har også laget en 17.mai sløyfe i kveld.
Den kommer som tutorial i løpet av helgen!
Den lager man på ca 20 minutter...
Her er en smakebit:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar