mandag 24. november 2014

Noen betraktninger fra 1.episode


Dagen før innspillingen startet, fikk vi vårt første møte med symaskinene!
For min del knyttet det seg en del spenning til akkurat dette.
Maskinene...
Jeg er et skikkelig vanedyr, og jeg liker best min egen maskin...
Men, her var det likt for alle, så det var bare å kaste seg i det.
Etter et par timer hadde jeg spolt undertråd,  sydd et par knappehull,
testet sikk-sakk og noen innstillinger.
Overlocken fikk jeg også prøvd litt, men vi ble ikke så godt kjent...

Det var en
spent gjeng som møtte til frokost. 
Noen hadde sovet, andre hadde ikke.
Jeg ble flere ganger vekket av festende studenter...
Har følt meg mer opplagt enn jeg gjorde denne morgenen!
Men, så var jeg også rimelig spent.

Det gikk i et eneste banka kjør fra vi gikk av minibussen...
Noen instrukser, mygger på og så var vi i gang gitt.

Systua oste av en mix nerver og kreativitet.
Det var varmt. Lampene gjorde det hett....
 Sånn er det når man lager Tv.
Tiden var utfordrende i seg selv!Og jeg skal hilse og si det er vanskelig å
beregne tid når man er under
press!
Jeg syns det var forvirrende å vite hva jeg skulle prioritere.
Siden jeg opptatt av finish, fikk jeg et dilemma.Var det om å gjøre å bare bli ferdig?
Eller var det om å gjøre at det som var gjort var av skikkelig kvalitet?
Jeg lurte også på hva dommerne var ute etter...
Skulle ting være praktiske og funksjonelle,
eller überkreative og nyskapende?
Jeg er mest opptatt av funksjonalitet....
Jeg var veldig
usikker på dette i starten.Det viste seg at det ble trekk dersom plagget ikke ble ferdig
 i løpet av tiden vi hadde til disposisjon!



Tilbakeblikk på mine plagg:


Alt i alt er jeg fornøyd med løsningene jeg gikk for i 1.episode.Jeg fikk ikke til å stille inn overlocken godt nok på hettegenseren.
Enkelte sømmer ble så dårlige at jeg valgte å kjøre
over en gang til med elastisk søm på den vanlige maskinen.
Dette kostet meg mye tid, og applikasjonen jeg hadde lyst til å ha med som
kreativt innslag måtte vike.
Det var synd, for genseren min var rimelig enkel...
Toppen ble også brukbar.
Hadde jeg ikke brukt så lang tid på å montere kragen,
hadde jeg kanskje gått for 
tilsvarende dekor rundt ermene...?
Jeg klippet en spiral av kjolens skjørt, overlocket disse med en
 rullefallsøm i turkis og sydde dem på med vanlig maskin til slutt.
Veldig enkelt, men det gir en fin effekt.
Det er måte på hva man rekker på 1 time...
Statementskjørtet var oppgaven vi fikk mest tid på.
 Og tida fløy.
Dessverre måtte jeg ta opp sømmen midt foran 2 ganger!
Det tok tid, for stoffene sammen med kroklissen ble et nokså tykt lag...
 Hadde jeg ikke rotet så lenge med dette, hadde jeg valgt å sette på enten teksten
Help eller bare et utropstegn (
! )bakpå skjørtet.
Men, også her sprakk tiden for meg...

Omstendighetene tatt i betraktning så var jeg fornøyd da jeg forlot settet!

2.episode kommer på Nrk
onsdag 26.nov kl 19.45.
Følg med, følg med....


God kveld fra

Solveig :)

Bildene er tatt med min mobiltelefon.

3 kommentarer:

  1. Hei Solveig.

    Jeg synes du gjorde en veldig bra start med det du sydde i første episode. Særlig skjørtet ble stilig. Du får gjøre en ny versjon hjemme da vettu, med snakkeboble og utropstegn på romma. Der siste der tror jeg hadde vært helt knall. :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Anne! Ja, kanskje jeg skal sy meg et lekent skjørt når all julefinstasen er i boks…
    Jeg har jo også planer om den silkeblusen da. Ble jo så inspirert av alt det fine du har sydd i silke og utfordrende stoffer. Men, først et par nye kjoler, så en kjole til Pernille og så mange, mange julegaver. Det blir noen timer på syrommet i desember, men det er bare kos. Musikk, gløgg og forhåpentligvis luftige snøfiller som daler ned foran vinduene mine…. Man kan jo drømme!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  3. Kjempe kjekt å følge dere på TV! Synes dere er kjempe flinke, kan tenke meg det er ganske annerledes å sy under tidspress og med kamera + dommere...

    SvarSlett