søndag 31. oktober 2010

Halloween!

Nå tror jeg 
halloween 
har kommet til Norge for å bli!
Tidligere har jeg ikke vært så glad for denne feiringen, 
kan vi ikke heller holde oss til julebukk-tradisjonen? 
Jeg kan ikke engang huske sist jeg så en julebukk!


I år slapp vi altså ikke unna!
Henrik har snakket om dette i ukesvis, og vi gav etter.
Jeg har for første gang laget en gresskarlykt!  
Ble den ikke fin?
Vi har hatt et par og førti unger innom i kveld, 
alle ble ønsket velkommen av denne lille dekorasjonen





 Henrik og 7 andre barn gikk en runde i nabolaget i kveld. 
Som de koste seg!
Vi voksne ble med, godt skjult bak postkasser og høye hekker.
Det var noen ivrige unger som dro hjem hver til sitt med mye spennende i spannet.

Da stormen la seg, hentet vi inn gresskaret vårt.
Lasse ville bære det inn. 
Han er nemlig så sterk!





Da barna var lagt kose vi voksne oss med gresskarsuppe og nybakt brød!
Det ble en solid gryte enda jeg kun brukte halve gresskaret, det veide etter rensing 1335gr!
Oppskriften fant jeg på nettet. Jeg fant mange varianter og gikk for en med litt smak...




Gresskarsuppe med chili og ingefær:

1200 gr renset gresskar, 3 liter kyllingbuljong, 2 gule løk, 2 fedd hvitløk, 1-1,5 rød chili, ca 2 cm fersk ingefær, litt kvernet sort pepper, litt revet muskatt nøtt. 
Servere suppen med litt rømme og fersk koriander.

Gjør slik:

Del løken i fine båter, finhakk hvitløken og rød chili. Varm litt olje i en stor kjele og surr løk, hvitløk og chili til det blir blankt og mykt. Del ingefærknollen i strimler og surr den et par minutter sammen med løkmiksen. Ha i halvparten av kyllingbuljongen og gresskaret skåret i terninger. Kok opp til gresskarterningene blir møre. Bruk stavmikseren til å lage en klumpfri suppe. Spe med resten av buljongen. Kvern sort pepper rett i gryten, og riv ca en halv muskatnøtt som has i mot slutten. La suppen få koke i ca 5 minutter. Servere suppen med en klatt rømme og frisk koriander. 
Ønsker man litt mer  mat i suppen, anbefales kylligbrystfileter i små strimler.
Vi lager garantert denne suppen igjen!


Beste kveldshilsen fra

Solveig







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar