torsdag 23. juni 2011

Dagens dikt



SYKKELSTYRET


Det glitrer blankt i et sykkelstyre.
Nu er det juni og heggeduft.
Og unge piker har tynde tøie
imellem sig og den lyse luft.

De går på veien med hver sin sykkel.
I taushet vandrer de, to og to.
Men bak dem driver de unge gutter
i søndagsblådress og brune sko.

Og de blir modige: Lån mig syklen!
Det får de lov til, de unge mænd,
Blå dresser suser langs hvite hegger.
Så får hun sykkelen sin igjen.

Men nu går gutten ved hendes side,
hans djerve plan er blitt kront med held:
han holder taket i sykkelstyret!
Og rundt omkring er det junikveld.

Og hendes hånd er på andre siden,
den gjør et kjærtegn, en liten sving:
vi går og holder på noget sammen!
Og begge later som ingenting.

De går på veien ganske tause,
med hjertet fyldt av hvad begge vet,
mens næven knuger det blanke nikkel.
O sykkelstyre. O kjærlighet.

Nordal Grieg

Riktig god St. Hans feiring

ønskes fra
Solveig

3 kommentarer:

  1. Så morsomt at du legger ut dette diktet! Det er et av mine yndlingsdikt, og jeg lærte meg det utenat da jeg gikk på videregående (og hadde om Nordal Grieg - som jeg for øvrig synes er altfor lite berømt for tiden). Det diktet gir meg så mange fine bilder og gode følelser.

    Takk for at du minnet meg på det i dag!

    Klem fra Sophie

    SvarSlett
  2. Hei Sofie,

    Enig, det diktet er bare så herlig.
    Oser av nostalgi...
    Jeg leste det på sommeravslutningen på ungdomsskolen da jeg gikk i 7.kl. Det var litt skummelt siden 4 klasser fra hvert trinn var samlet i gymsalen til felles avslutning. Det var 12 skoleklasser det + lærere og kontorpersonale. Jeg har bestandig vært glad i dikt, og særlig betyr nettopp dette diktet mye for meg. Jeg børstet støv av det i fjor til korets sommerkonsert. Mange ble begeistret. I år leste jeg det på sommeravslutningen til Husflidslaget. Også der falt det i god jord!

    Ha en fin fin helg!

    Klem Sol:)

    SvarSlett
  3. hei
    jeg bare lurer på hva handler dette om? fordi jeg skal prøve om det, om diktanalyse. takkk :D

    SvarSlett