fredag 6. mai 2011

Fredags - tutorial



Halskant i ribb

Flere har spurt meg hvordan jeg lager halskant på kjolene mine.
Jeg deler gjerne min fremgangsmåte med dere,
så her er en billedserie med steg for steg forklaring.
Jeg bruker denne typen halsringning på barnegensere,
t-shirts og fleecekjoler.
Jeg har også gjort det på et par kjoler i stumme stoffer.



Mål omkretsen av halsåpningen på plagget.
Jeg målte 78 cm på min nokså utringede kjole.

Her er formelen jeg bruker for å regne ut lengden på ribbkanten:
Omkretsen 78 cm : 4 = 19,5 cm
19,5 cm x 3 = 58,5 cm
(Man reduserer altså omkretsen med 25%!)
I tillegg må man legge på 1 cm til sømmonn.
Dermed blir ribbens lengde 59,5 cm.

Ribbens bredde regner jeg ut slik:
Ønsket bredde på ferdig halskant, 3 cm x 2 = 6 cm + 0,5 cm til sømmonn.
(bredden må ganges med 2 fordi kanten skal være dobbel!)




Her måles ribben til å være 6,5 cm bred, og den skal være 59,5 cm.
Sett i knappenåler 6,5 cm fra kanten, så er det lett å se hvor det skal klippes/skjæres.



Linjalen legges langs knappenålene og nålene tas ut.


Hold linjalen støtt, og skjær langs linjalens side.
Jeg foretrekker rullekniv, men man kan også klippe.
Da bør man tegne opp små merker med en god merkepenn eller kritt!



Brett ribben i 2 på langs og stryk den!




Brett ribben ut igjen.


Legg kortsidene sammen rette mot rette og nåle sammen.




Sy sammen kortsidene.



Her er kortsidene sydd sammen og sømmen presset ut.



Brett halskanten etter strykekanten.


Nå skal halskanten deles inn i 4 like store deler.
Hvert punkt får sin knappenål som merke.
Sett først en knappenål der hvor sømmen er.
Legg ribbkanten helt flatt og sett en knappenål i motsatt side.



Legg så de 2 knappenålmekene oppå hverandre.
(Se på bildet, de 2 nålene er nå overfor hverandre)
Sett så en nål i hver side, ved de nye brettene.
Nå er ribbkanten delt inn i 4 like store deler!



Nå skal plaggets halsåpning også deles inn i 4 like store deler.
Legg skuldersømmene mot hverandre og sett et merke "i nakken" på plagget.
Gjør det samme for å finne et merke midt foran på plaggets halsåpning.



Legg nakkemerkingen og midtforan-merkingen oppå hverandre og finn 2 nye merker.
Akkurat slik det ble gjort på halskanten!



Nå skal ribbkanten festes på plaggets halsåpning.
Pass på å legge ribbkanten og plagget rette mot rette,
slik at sømmen kommer på plaggets innside!
Begynn bak (i nakken) ved å feste ribbkantens skjøt til midtmerket på plaggets rygg.
Fest deretter de andre merkene mot hverandre.

Deretter setter man nåler mellom de 4 punktene.
Da må man strekke i ribbkanten slik at den vil passe til plagget!
Det er trikset for å få en ribbkant som sitter pent på plagget.
Den skal ikke rynke plagget og heller ikke være for slapp.

(Ribbkanten er mindre enn plaggets halsåpning, derfor må ribben strekkes!)


Her er alle nålene satt i.




Nå er det tid for å sy på ribbkanten.
Pass på å strekke ut ribben underveis.
Knappenåler er FY FY så pass på at de tas ut i tide...



Her er kanten ferdig!
Den legger seg pent etter plaggets halsåpning,
akkurat slik man ønsker at
resultatet skal bli!

Lykke til!

Beste hilsen fra Solveig

PS: 2 innlegg lengre ned finnes bilder av hele kjolen fiks ferdig!


9 kommentarer:

  1. Hei! Fin blogg og bra tutorial. God utregning!! Jeg fikk et tips - og har erfart - at halskanten blir mye finere hvis jeg klipper stoffet på skrått, i stedet for i trådretningen.

    :-) hilsen Mari

    SvarSlett
  2. Du lager så utrolig bra tutorials, Solveig! Jeg har i hvert fall stor nytte av dem. Takk for at du deler dine gode tips med oss!

    Kjempetrist at sykurset i helgen ble avlyst - og veldig rart at det var så få påmeldte. Jeg satser på at dere prøver igjen til høsten, og da skal jeg overbevise noen venninner om å bli med.

    Klem fra Sophie

    SvarSlett
  3. Mari:

    Det var nytt for meg.
    Du klipper altså ribb på skrå slik man
    gjør med stumme stoffer når man lager skråbånd?
    Dette må jeg jammen meg prøve!
    1000 takk for tips!!! Vi lærer så lenge vi lever:)

    Sophie:
    Takk for sist! Det var knallgøy den helgen med redesign.Jeg må gjøre ferdig tingene mine.
    Enig, det var synd at kurset ble avlyst.
    Vi lager nytt kurs til høsten og nå har
    husflidslaget skjønt at vi må satse mer
    på markedsføring i forkant av kursene.
    Vi tenker å lage et kurs med kjolesøm i
    elastiske stoffer. Vi skal lage lekre
    plakater og sørge for nok deltagere!
    Hyggelig å høre fra deg!!! Er det tøffe
    olaskjørtet i bruk mon tro?
    Til slutt, 1000 takk for tilbake-
    melding på tutorialene mine. Koselig.

    Klem fra Solveig og ha en strålende helg:)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott blogg du har! Nå har jeg sett igjennom hele, utrolig mye fint du syr! Og supert med tutorials! Skal prøve meg på en sånn lomme en dag, når jeg får tid, hehe :)
    Legger meg til som følger!

    SvarSlett
  5. Veldig bra, Sol!!!! Kanskje jeg også lager halsribb på noe etterhvert :) Fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  6. kjempe bra laget...

    hørte jeg kvitring om sy kurs.. er på vil leting, vil lære å bruke min ny maskin jeg..

    men finner ikke kurs i overlock å vanelig maskin sying av kjoler barne klær osv :( noen tips?

    SvarSlett
  7. Hei!

    Eviltordivel:
    Takk for skryt! Det er moro å blogge, og enda morsommere at folk der ute liker det jeg pusler med. Må bare oppmuntre deg til å lage lommer på neste plagg. Det er så lett når du først har gjort det en gang...LYKKE TIL!
    Flott at du la deg til som følger da...

    Trine:
    Ja, halsribb må du sy på neste kjole du setter i gang med. Lett som en plett, så gå i gang!

    Anonym:
    Det er riktig at jeg skulle være med som assistent på et sykurs som Husflidslaget i Bærums arrangerte. Men, med litt for få påmeldte så ble det ikke noe kurs. SYND! Vet ikke hvor i landet du bor, men til høsten blir det nytt kurs som vi virkelig skal markedsføre bedre! (Jeg sitter i styret for Husflidslaget nå, og dette skal vi snakke om på neste møte!) Kurset vi skal holde vil hjelpe deg på vei til å bli bedre kjent med din egen symaskin. Ann Sissel Holthe som har kurset er utdannet innen søm, og hun vil hjelpe deg til å se flere muligheter ved din maskin.
    Følg med, så kommer det ny info om kurs etterhvert! Bor du en helt annen plass i landet enn Bærum/Oslo omegn, så anbefaler jeg deg å sjekke ut husflidslaget der du bor. Evntuelt en sybutikk i nærheten!

    Beste hilsen fra Solveig:)

    SvarSlett
  8. Takk for at du deler. Er vel slik jeg også gjør, men visste ikke om denne geniale formelen. Ergo har mine halsåpninger blitt mislykkede og jeg har gitt opp prosjektet.

    SvarSlett
  9. Hei! Fin oppskrift!!!! Overlockar du ribben på stoffet og i so fall med kva type overlocksaum? Eg syr babyklede, og synes det blir litt stort /klumpete saumrom med 4-tråds overlock-saum.... Og i alle fall på denne type halsribb kan eg tenke meg... ;)

    SvarSlett